Selamat Pagi!

20 maart 2016 - Singaraja, Indonesië

Selamat pagi!

Al 3 weken op Bali en inmiddels ben ik al helemaal ingeburgerd. ’s Ochtends ontbijten we met rijst, we zijn al bijna gewend aan de extreme hitte en we vinden 24 graden al echt koud.

Vorige week hadden we dankzij de feestdagen al lekker vroeg weekend. Donderdagochtend ben ik samen met Lisa naar het zuiden gereden, waar de rest van de groep al iets eerder op de dag heen was gegaan. Met onze scootertjes reden we door de scherpe bochten de bergen over. En we baalden dat we geen vestje hadden meegenomen, want wat was het fris boven (misschien wel kouder dan 24 graden?). De route was ontzettend mooi en we zagen veel mooie uitzichten. Na een tijdje rijden kwamen we allemaal wilde apen tegen, super leuk om te zien! Bij een meer achter de bergen zijn we even gaan lunchen. Daarna kwam het langste stuk van de route nog. Verder naar het zuiden toe werd het steeds drukker en zag je dat het verschil met het noorden van Bali steeds groter wordt. Na enorm veel toeristen en taxi’s die het verkeer vast lieten lopen waren we aan het eind van de middag eindelijk in Kuta aangekomen. Stiekem viel het ons wel een beetje tegen; we wisten dat het druk zou zijn, maar zo druk hadden we niet verwacht. Blij dat we in het noorden wonen! ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest en hebben we met de hele groep gestapt. Dit was wel erg leuk! De volgende dag hebben we met een paar mensen surflessen gevolgd. Na zo’n 15 minuten oefenen op het strand mochten we de zee al in en binnen een aantal minuten lukte het al om te staan. Zo’n gaaf gevoel! Na een poosje was iedereen bekaf dus zijn we weer naar het hotel gegaan. De ochtend erna hebben we surfplanken gehuurd en hebben we nog een uur zelf gesurft. De golven waren veel hoger waardoor het een stuk moeilijker was, maar niet minder leuk! Dat wordt ontzettend veel spierpijn.. Aan het begin van de middag ben ik met de helft van de groep weer naar huis gereden. Eerst zijn we minstens een uur verdwaald geweest, maar uiteindelijk zaten we op de goede weg naar het noorden. Na een harde regenbui kwamen we weer bij het meer aan tussen de bergen. Tijdens het eten hebben we zelfs gevraagd waar de kachel was, omdat we het zo koud hadden! Het personeel keek ons aan alsof we gek waren.. Na nog een uur koukleumen waren we weer lekker in het snikhete Singaraja.

Op maandag en dinsdag zijn we weer een paar uurtjes bij de universiteit geweest waar we weer wat nieuwe Indonesische woordjes en meer over de Balinese cultuur hebben geleerd.

Op woensdag begon ons project dan eindelijk! ’s Ochtends vroeg (iets over half 7) vertrokken we naar Temukus, waar we rond 7 uur aankwamen. We werden vrolijk begroet door de leraren en hebben in alle klassen rondgekeken. Toen rond 10 uur de school bijna uit was kwam onze tolk en hebben we met de directrice gepraat, zodat we precies weten wat ze van ons verwacht. Ze vertelde dat morgen een belangrijke man zou komen en vroeg ons of we optijd wilden komen. Die middag hoorden we al dat het bezoek een dag opgeschoven zou worden, typisch Balinees J. Toen pas kregen we door hoe ontzettend belangrijk het bezoek zou zijn; een man van het ministerie van onderwijs uit Jakarta zou met veel andere mensen langskomen om te kijken hoe ver ons project al is. Als hij tevreden zou zijn over het pre-school programma zou de subsidie doorgaan en bestaat de kans dat het programma in heel Indonesië ingevoerd kan worden. Wanneer hij ontevreden is gaat het hele feest niet door en kunnen wij na 3 dagen al direct met het project stoppen. Niet alleen voor de leraren, maar voor ons is het dus ook erg spannend!
Op donderdag hebben we al goed in de klassen gekeken en een lijstje gemaakt van dingen die voor het bezoek van vrijdag echt verbeterd zouden moeten worden. ’s Avonds hadden we nog een informeel etentje met de gezellige directrice van een pre-school uit Lombok en werden wij ook uitgenodigd om een weekje daar te komen kijken, super leuk!

Vrijdag was het dan zo ver; om 9 uur waren we op school en hebben we eerst geholpen met het vegen van het pad voor de school, het opruimen van de lokalen en het verslepen van stoelen en tafels. Daarna hebben we een gesprek gehad met de leraren, directrice en een directrice van een pre-school in Lombok die ook voor ons kon vertalen. We hebben alle punten doorgenomen en de leerkrachten natuurlijk wat moed ingesproken. Na een pauze waarbij we lekker wat hebben gegeten in een hotel kwamen we rond kwart voor 2 weer aan op school. De kinderen stonden al netjes in rijen klaar en we hebben nog even lekker liedjes gezongen. Om 2 uur, net toen het hard begon te regenen en onweren, kwam de minister met zijn gezelschap aan. Na een paar toespraken waar wij natuurlijk niks van begrepen gingen ze de klassen in om te kijken. De meeste leraren waren ontzettend zenuwachtig maar het ging super goed! Aan het eind van de middag, na een hele fotosessie, hoorden we dat hij erg tevreden was. Na de tijd hebben we gezellig met z’n allen nog wat gedronken. We konden elkaar niet verstaan, maar toch was het super gezellig! Na het opruimen werden we door de leraren zelfs nog uitgenodigd voor het eten (very spicy!), dus zijn we nog op school gebleven. Het was een ontzettend leuke dag! ’s Avonds hebben we nog even afgesproken met onze nieuwe Balinese vrienden en zijn we na een lange dag heeerlijk gaan slapen.

Op zaterdag besloten we om met een groepje wat watervallen te gaan bekijken. We zijn uiteindelijk bij twee Gitgit watervallen geweest waar we hebben gezwommen in het koude water en zijn door de bergen gereden om weer bij het meer te gaan eten. En weer was het lekker koud in de bergen, volgende keer echt een vestje meenemen dus..

Deze week wordt als het goed is een ‘normale’ week. We hebben naast school en het project nog geen dingen gepland, dus ik ben benieuwd naar de komende dagen!

Sampai jumpa!

1. Ria van der Starre:
    20 maart 2016
    Fijn,dat je zo geniet en ja ik had ook al gehoord dat Kutah heeel erg druk is.Dus we zitten goed, hier in het Noorden.
    Groetjes.Ria
  2. Anne Visserman:
    20 maart 2016
    Hé Isja. Mooi om te lezen en te zien dat het je daar goed gaat.
    Succes en veel plezier daar de komende week.
  3. Alita:
    20 maart 2016
    Wat schrijf je weer leuk over al je belevenissen! Knuffel van een trotse mam!
  4. Mary en Dick:
    20 maart 2016
    Mooie verhalen Isja. We genieten er van. Eet je daar ook patat? We kijken uit naar je volgende verhaal.
  5. Oom Henk en tante Janny:
    21 maart 2016
    Hallo Isja, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk om je ervaringen te lezen!