'Werkbezoek' Lombok en Gili Trawangan

29 maart 2016 - Lombok, Indonesië

Na een lange reis zijn we weer terug in Singaraja! Afgelopen dagen hebben we doorgebracht op Lombok voor ‘werkbezoek’. Klinkt heel zwaar, was het totaal niet. J Donderdagochtend zijn we eerst nog naar het project geweest en rond half 1 vertrokken we met z’n 6en naar de haven om de boot naar Lombok te pakken. Uiteindelijk zaten we dankzij de vele tussenstops en een lekke band pas om een uur of 5 op de boot. Boven op het dek hebben we een paar matrassen gehuurd waar we lekker op hebben gelegen. Het uitzicht op Bali en de vulkaan die overal boven uitstak was ontzettend mooi, net als de zonsondergang! Na een paar pakken koekjes, zakken chips en een bak noodles waren we rond half 11 eindelijk in de haven van Lombok. Daar stond ms Sri, een directrice van een pre-school die we vorige week hebben ontmoet, gelukkig op ons te wachten. Laat in de avond zijn we naar de homestay van haar ouders toegereden (dichtbij Selong) waar we pas om half 1 weer aankwamen. Na de lange reis hebben we heerlijk geslapen! Tenminste, tot de moskee vlak achter ons om 5 uur ’s ochtends begon te jengelen. Fantastisch. Morgen de oordoppen maar in! Dit was eigenlijk onze eerste kennismaking met het grote verschil tussen Bali en Lombok. Op Bali is het grootste gedeelte van de bevolking Hindoeïstisch, en op Lombok Islamitisch. Die ochtend kwamen na het ontbijt twee oud-studenten onze kant op om ons vast iets van het eiland te laten zien. We zijn op onze scooter achter ze aan gereden naar het huis van vrienden van ze. Wat is Lombok mooi! Als je door de straten rijdt lijkt het wel alsof de tijd hier jaren heeft stilgestaan. Overal waren kleine, oude huisjes en door de straten reden veel paarden met wagens. Buiten de dorpjes waren prachtige rijstvelden, heuvels, een enorme vulkaan en palmbomen te zien. Het viel ook meteen op dat Lombok veel minder gericht is op toeristen dan Bali. Het eiland is veel puurder en je merkt aan alles dat veel mensen nog nooit een toerist gezien hebben. Met de jongens hebben we lekker door de rijstvelden gelopen en iets meer van de omgeving gezien. Toen we rond 2 uur terugkwamen in de homestay stond er een heerlijke lunch voor ons klaar. Later in de middag werden we weer opgehaald en zijn we naar een gebouwtje in de buurt van de universiteit in Selong gereden. We hadden geen idee wat precies het plan was, dus we zouden wel zien. Toen we het gebouw binnen kwamen zaten er heel veel studenten van een jaar of 16 voor ons klaar. Blijkbaar zaten ze al vanaf 2 uur op ons te wachten. Eeh oeps, dit wisten we niet? Met de studenten hebben we in groepjes gepraat over Lombok en Nederland. Na de tijd zijn we nog ruim een kwartier bezig geweest met het maken van foto’s en selfies. Daar houden ze wel van in Indonesië.. ’s Avonds bij het avondeten was de rest van de groep ook gearriveerd, gezellig!

De volgende ochtend zijn we met de studenten van het pre-schoolproject vroeg opgestaan om rond half 8 naar de school in Selong te vertrekken. Tenminste, dat was de bedoeling. De jongens die ons er heen zouden brengen kwamen pas om kwart over 8 aan. Na een korte rit kwamen we aan bij de school waar de dagopening al was begonnen. De muziek stond keihard aan en alle kinderen en docenten waren samen de vogeltjesdans aan het doen. Echt waar. En wij deden natuurlijk vrolijk mee! Nadat we even in de klassen hebben gekeken en de kinderen een demonstratie touwtjespringen hebben gegeven zijn we naar de universiteit gegaan. Hier zat een hele klas vol studenten op ons te wachten om ons veel te moeilijke vragen te stellen. Na een typisch Lombokse lunch en een pauze bij een wifi hotspot (want die zijn er vrij weinig op Lombok) vertrokken we weer naar de universiteit voor een meeting met veel andere studenten. Wij zaten met z’n alle heel officieel achter een grote tafel op het podium terwijl alle Indonesische studenten voor ons op stoelen zaten. Het voelde heel ongemakkelijk. Na een voorstelrondje zijn we tussen de studenten gaan zitten waar we allemaal vragen van ze hebben beantwoord. Mijn groepje wilde heel veel weten over het onderwijs in Nederland en hoe het onderwijs in Indonesië verbeterd kan worden. Weer een hoop moeilijke vragen haha. ’s Avonds hebben we weer samen gegeten en zijn we doorgegaan naar een heel gezellig barretje met live-muziek. Het leek wel alsof het hele dorp hier heen is gekomen, want het was erg druk en gezellig! Niet al te laat zijn we naar huis gegaan, omdat voor ons de volgende dag een trip naar Gili Trawangan gepland stond. Heel vervelend! Na afscheid genomen te hebben van ms Sri en haar vader zijn we om 9 uur ’s ochtends naar de haven in het noorden van Lombok vertrokken. Dit was een super mooie rit! Toen we hoog in de bergen reden konden we de kleine eilandjes al zien liggen, heel mooi! Tussen de middag zaten we dan heerlijk in het paradijs. Bij de belangrijke dag op onze pre-school op Bali zijn we in contact gekomen met Yulia, een ontzettend leuke vrouw die voor de overheid werkt. Zij nodigde ons uit om op maandagochtend naar een motivatiedag op de primary school op Gili Trawangan te komen. Natuurlijk wilden we mee! De Gili’s (Gili Trawangan, Gili Air en Gili Meno) zijn die kleine eilandjes die erg dicht bij elkaar liggen. Hier rijden geen auto’s en scooters waardoor het er heerlijk rustig is. Voor de meeting zijn wij op het meest toeristische eiland geweest. Op zondag hebben we lekker op het strand gelegen en zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen om de zonsondergang te zien. Prachtig! ’s Avonds hebben we in een reggaebar met Yulia afgesproken en hebben we besproken wat we de volgende dag zouden gaan doen. Om 7 uur ’s ochtends waren we na een korte nacht al aanwezig op de school voor de vlagceremonie die altijd als weekopening wordt gedaan. Door het slechte ontbijt, de korte nacht en de extreme hitte waar we een lange tijd in moesten staan voelde ik me niet erg lekker en ben ik aardig vroeg weer naar het hotel gegaan. Na een heerlijke banana pancake en een fles water ging het gelukkig al weer beter. J Voor de middag hadden we een snorkeltrip geboekt. Met een boot zijn we op drie verschillende plekken bij de drie eilanden geweest waar we lekker het water in zijn geweest. Het was heerlijk om te doen en mooi om te zien! Stiekem vond ik het snorkelen in Maleisië wel mooier omdat daar veel meer vissen waren, maar we mochten zeker niet klagen! Na een lunch op een heel fijn plekje op Gili Air zijn we met de goedkoopste boot weer naar Lombok gevaren. Na een klein uurtje scooteren kwamen we een leuke, heel goedkope (4 euro per nacht) homestay tegen in Senggigi waar we lekker hebben geslapen. Dinsdagochtend zijn we optijd weggegaan om de boot naar Bali te pakken. Na weer een lange reis zijn we aan het begin van de avond thuis gekomen. Morgenvroeg eindigt ons lange weekend en mogen we weer lekker bezig op het project. Lombok, je was prachtig!

1. Alita:
    29 maart 2016
    De vogeltjesdans op Lombok, geweldig!
    Een typische Lombokse lunch... vertel, ik ben nieuwsgierig en voor ik het antwoord lees stiekum al jaloers! Knuffel van je mam
  2. Jacqueline van Eijsden:
    29 maart 2016
    Jeetje Isja, wat een avontuur! Ik heb al je verhalen gelezen en blijf je vanaf nu volgen! Geweldig dat je dit kunt doen! Wat een totaal andere wereld is het, waar jij nu verblijft. Ik heb bewondering voor je, omdat je dit durft. Je moet toch wel behoorlijk flexibel zijn, om je elke keer weer aan te kunnen passen aan de wisselende omstandigheden.
    Is het onderwijsproject geslaagd, of zit je er nog middenin? Doe je dit met medestudenten van de Pabo? Dan hierna nog backpacken! Veel plezier nog hoor! Een hartelijke groet, Jacqueline
  3. Isja:
    30 maart 2016
    Hoi mam en Jaqueline!

De lunch bestond uit tijst, groente en sausjes en heeeel lekkere gebakken vis! En daar is het normaal om met je handen te eten, hmmmmm.
    We zijn net twee weken begonnen met het project. Op een aantal scholen hier proberen ze een Nederlands VVE programma in te voeren. Als het op onze school goed is gaat het waarschijnlijk over naar heel Indonesië. Ik ben de enige van de PABO die hier zit maar ik werk samen met studenten van andere opleidingen. Halverwege juni zijn we hier klaar en vertrek ik met een andere student naar Australië en Nieuw-Zeeland om tot eind juli rond te reizen!
  4. Jacqueline van Eijsden:
    3 april 2016
    Dat is nogal wat! Met jullie project verander je dus het onderwijs in Indonesië! Bijzonder dat je met allemaal andere studenten bent! Succes hoor en heel veel plezier nog!