Vakantie op Sumatra!

9 mei 2016 - Bukit Lawang, Indonesië

Zo, ik ben net weer twee dagen thuis en wil nu alweer terug naar Sumatra. Wat was het daar mooi zeg!

​Vorige week dinsdag zijn we 's middags vast naar het zuiden gereden, omdat de volgende dag ons vliegtuig al om 6.00 uur zou vertrekken. Voor de verandering waren we onze poncho's weer eens vergeten. Erg jammer; want 2 van de 3 uur dat we onderweg waren heeft het keihard geregend. Met plassen water in onze schoenen en natte kleren kwamen we rond half 7 dus aan in Kuta. Na wat te hebben gegeten (eindelijk weer lekkere pizza!) zijn we optijd gaan slapen, want de volgende dag ging de wekker weer om 3.00 uur!

Na een kort nachtje zijn we om half 4 naar het vliegveld vertrokken, waar we na lang wachten en nog een extra uur vertraging in het eerste vliegtuig stapten. Na een korte overstap en een ontbijtje in Surabaya konden we door naar Medan! Dachten we tenminste, als verrassing hadden we een extra tussenstop in Batam, onder Singapore. Na dus drie keer stijgen en landen kwamen we eindelijk aan in Sumatra waar onze chauffeur al op ons aan het wachten was. Na een lunch kwam ook het Nederlandse gezin aan waarmee we de taxi zouden delen en konden we om een uur of 1 richting Bukit Lawang rijden. Bukit Lawang is een klein plaatsje aan de rand van de jungle, ongeveer 85km bij het vliegveld in Medan vandaan. In deze jungle leven veel apen en het is samen met Borneo de enige plek ter wereld waar nog orang oetans in het wild leven. Erg benieuwd of we er nog een aantal tegenkomen! Normaalgesproken is het 3 uur rijden, maar door heel veel file's zijn we uiteindelijk 6 uur onderweg geweest. Na een heel lange dag reizen kwamen we aan bij ons enorm goedkope guesthouse (2 euro p.p.p.n.) en zijn we na een maaltijd optijd gaan slapen.

De volgende dag hadden we rond 9 uur afgesproken met onze gids voor de 2 daagse jungletocht. Uiteindelijk vertrokken we rond half 10 met 2 gidsen en 2 andere Nederlandse meiden de jungle in. Na flink wat geklim kwamen we al na nog geen uur lopen onze eerste orang oetan tegen. Gaaaaaf! De orang oetans die hier leven zijn meestal geen 'echt' wilde orang oetans, maar apen die na gevangenschap weer terug de jungle in zijn gezet. Hierdoor zijn ze wel wat gewend aan mensen en durven ze redelijk dichtbij te komen. En dit deed hij ook, heel leuk! Na nog een tijdje lopen zagen we er weer een paar. Een hiervan was wel heel brutaal en stal een van onze flessen water. Handige beesten, die orang oetans, want hij draaide zonder moeite de dop er af, dronk de fles leeg, gaf nog wat water aan zijn kind en gooide de fles daarna netjes terug. En bedankt hè! Onderweg werden we door onze gidsen erg goed verzorgd. Zo kregen we een lunch met lekkere nasi goreng en heeeeel veel fruit. De lekkerste ananas die ik ooit heb gegeten! Na veel verschillende apen gezien te hebben, een lange wandeling door de jungle en heel wat geklim kwamen we aan het eind van de middag aan bij ons kamp. Deze lag aan de rivier, dus we zijn direct lekker gaan zwemmen in het koude water. Wat was dat heerlijk! Na een kopje thee zijn we onze slaapplaats wat beter gaan bekijken. Het was een soort open hutje met een aantal heel dunne matjes. Totaal wat anders dan dat de gids van te voren had verteld; een dichte tent mèt klamboe tegen de insecten. Maargoed, dit overleven we ook wel! De WC was helaas wat minder fris, we zouden eigenlijk liever in de bosjes gaan zitten. Dit zegt denk ik wel genoeg :p. Toen het donker werd zijn we met de groep gaan eten. Onze persoonlijke kok had heel wat lekkers klaargemaakt; rijst, curry, kip rendang, gebakken tempé en aardappeltjes. Mmmmmm, wat was dat heerlijk na een lange dag lopen! Na het eten hebben we nog wat spelletjes gedaan en zijn we op tijd gaan slapen.

Na een nacht waar ik minimaal 10 keer ben wakker geweest, maar toch redelijk goed heb kunnen slapen kregen we weer een lekker ontbijtje. Na het ontbijt zijn we een klein stukje gaan lopen naar twee watervallen in de buurt. Volgens de gidsen kon dit makkelijk in bikini met slippertjes aan, maar men, wat was dat een rotweg! Gelukkig was de waterval in de buurt en konden we hier lekker douchen. Even later hoorden we wat geritsel boven ons. De gidsen zaten ook goed op te letten en toen verscheen er weer een orang oetan boven ons. Ze waren erg verbaasd en enthousiast, want het bleek een wilde aap te zijn. Normaal gesproken zijn die niet te zien in dit deel van de jungle, dus het was heel bijzonder! We merkten wel dat deze aap geen mensen gewend was, want hij begon al snel met takken en stenen naar ons te gooien. Best grappig eigenlijk, gelukkig werd niemand geraakt haha. Toen we weer terug waren bij het kamp kregen we weer wat te eten, moesten we onze spullen opruimen en maakten we ons klaar voor de terugreis; raften over de rivier! Er werden vier grote banden aan elkaar vast gebonden en onze rugzakken werden in plastic tassen gestopt. Uiteindelijk zijn we met zeven personen en veel bagage in de banden over de rivier terug gegaan. Wat was dat gaaf zeg! Hele harde stroming en veel gehobbel over de rivier. Drie kwartier later waren we weer in het dorpje aangekomen. Na een lekkere (koude) douche zijn we mee gegaan naar de markt om eten te halen, want 's avonds waren we uitgenodigd voor een barbecue bij de rivier. Dat was onwijs gezellig! Het eten was heerlijk en we hebben lekker rond het kampvuur gezeten.

Op onze planning stond om de volgende dag richting het zuiden te gaan om Lake Toba te bezoeken; het grootste kratermeer ter wereld, maar dit bleek toch iets verder rijden te zijn dan gedacht. Ruim 8 uur. Aangezien we nog maar twee dagen hadden vonden we dit iets te veel reizen en besloten we om lekker bij de jungle te blijven. De twee Nederlandse meiden waar we mee waren zijn wel die kant op gegaan, stiekem waren we toch wel een beetje jaloers! Uiteindelijk hebben onze gidsen van de dag ervoor ons meegenomen naar een andere rivier. De omgeving  was weer heel mooi en het was er erg rustig. Naast het kampvuurtje hebben we hier weer van een heerlijke maaltijd genoten. Omdat we al het eten zo lekker vonden kregen we die avond een kookles in ons guesthouse. Nu kunnen we zelf de lekkerste tempé, cap cay en nasi goreng maken. Jammie!

De dag erna moesten we toch echt weer richting Medan, omdat we maandag weer een vroege vlucht zouden hebben. 's Ochtends hebben we nog een ritje met de tuktuk gemaakt, zodat we nog meer van de omgeving zouden kunnen zien. We reden door allemaal kleine dorpjes en erg mooie natuur. Bij de markt moesten we nog wat eten halen, dus daar zijn we even gestopt. Hier zagen we weer overal vis in de volle zon liggen en kippen die in kleine kratjes waren gestopt. Toch zijn we hier inmiddels al wel aan gewend geraakt. Op de terugweg zijn we langs een ander weggetje gegaan, waar me mensen nog primitiever leefden en de natuur nog mooier was. De bruggetjes waren helaas niet zo leuk; heel smal, zonder hekje, dus Karlijn en ik hebben er doodsangsten uitgestaan. Gelukkig ging alles maar net goed :) Ook hebben we wel een aantal keer moeten afstappen, omdat we anders de heuvel niet op konden komen. Prima, dit waren we ook al gewend! Na dit ritje zijn we in de taxi gestapt naar het hotel bij het vliegveld. Deze rit duurde gelukkig maar 3 uur, in plaats van de 6 uur op de heenweg. En wat was ons hotel heeerlijk. De deur werd voor ons open gehouden, er was een lift, een heel groot bed met witte lakens, airco en zelfs een fantastische douche. Hier waren we wel aan toe! Na een maaltijd bij de KFC, het enige restaurant in de omgeving, hebben we ook goed gebruik gemaakt van de douche en hebben Karlijn en ik voetbal gevolgd via de radio (jammer Ajax....). We zijn weer vroeg gaan slapen, omdat de volgende dag om 6.30uur onze vlucht terug naar Bali vertrok. Wat heb ik genoten van deze mini-vakantie! De tijd op Bali vliegt helaas voorbij en het aftellen is al begonnen... Volgende weekend zijn we druk bezig met ons project, het weekend erna zit ik met Karlijn in Lombok om de vulkaan Rinjani te gaan beklimmen en daarna komt Marit me alweer bezoeken. Over iets meer dan een maand vliegen we alweer verder.. Maar eerst nog even hier genieten!

Tot de volgende keer, sampai jumpa!

1. Alita:
    11 mei 2016
    Mams & oma weer helemaal blij, wat een geweldig reisverslag weer! Ik ben onder de indruk van jullie avonturen! Geniet maar lekker!
  2. Marit:
    11 mei 2016
    Ach, het leukste moet nog komen hoor (ik)
  3. Esther:
    12 mei 2016
    Gaaf verhaal weer. Bijzonder om het mee te maken, nicht.