Airlie Beach to Sydney

8 juli 2016 - Sydney, Australië

Sinds mijn vorige blog zijn we 2,5 week en meer dan 2000 km verder, en zit ik alweer op het vliegveld in Sydney! In die tussentijd hebben we erg veel gedaan en gezien.

Na een dag in Airlie Beach gingen we eindelijk naar de Whitsunday eilanden! We hadden een tour van twee dagen op een zeilboot met nog 9 andere mensen; klinkt heel relaxed en dat was het ook! De eerste dag op de boot was best wel koud, zelfs met dikke trui aan. Het waaide hard, waardoor we toch wel konden merken dat het in Australië winter was geworden. Gelukkig scheen de zon en was het uit de wind wel fijn! Na een paar uur gevaren te hebben en een lekkere lunch te hebben gehad was het tijd om te snorkelen aan de rand van het Great Barrier Reef! Omdat het buiten zo fris was, was snorkelen niet iets waar ik heel veel zin in had, maar gelukkig was het water best wel warm! En wauw, wat was het mooi! Overal was gekleurd koraal en zwommen heel veel visjes rond. Een stuk mooier dan in Indonesië, waar het meeste koraal dood of wit was. Na het snorkelen was het gestopt met waaien en konden we wat fijner buiten zitten. Aan het eind van de dag kregen we echt goed te eten (biefstuk van de bbq, aardappelen en groente) en konden we slapen in het kleine bedje op de boot. De volgende ochtend stonden we vroeg op om naar Whitehaven beach te gaan. Whitehaven beach heeft het een na witste zand ter wereld en is het mooiste strand in Australië. Hier was ik heel benieuwd naar natuurlijk! Omdat we mooi optijd waren, waren er nog geen andere toeristen, de enorme groepen kwamen ietsje later aan. Eerst liepen we naar het uitkijkpunt en WAUW, wat was dat mooi! Spierwit zand en knalblauw water. Zo mooi! Na even gekeken te hebben hadden we nog een poos tijd op het strand zelf. Het zand voelde zelfs heel anders aan dan al het andere zand dat ik gewend ben. Na even lekker op het strand gelegen te hebben liepen we weer terug naar de boot en begon onze terugweg naar Airlie Beach. Die dag was het ontzettend mooi weer en konden we lekker zonnen op de boot. Heerlijk! Zeker omdat ik me bedacht dat dit waarschijnlijk de laatste keer zou zijn dat het zou kunnen.. Na twee heerlijke dagen kwamen we weer aan in het stadje en reden we naar de dichtstbijzijnde gratis camping voor weer een goedkope overnachting. De dag erna vertrokken we vroeg omdat we naar Eungella National Park wilden gaan. Hier was ik erg benieuwd naar, omdat het totaal niet toeristisch is. De weg ernaartoe was het binnenland in en heel mooi! Toen we er bijna waren moesten we de bergen door, een heel stuk omhoog, en daar was het uitzicht ontzettend mooi! Je kon heel ver het dal in kijken, echt prachtig! Na een ‘lunch’ van thee met scones liepen we het park zelf in. In het park zijn veel vogelbekdieren die je vanuit verschillende punten goed kan zien. Zegt men. Wij zijn heel lang opzoek geweest en hebben er geen een gevonden. Wèl zagen we veel schildpadden in het water en hebben we een wilde wallaby gespot! Aan het eind van de ochtend zijn we de camper weer ingestapt en hebben we weer een stuk naar het zuiden gereden. Na een nacht in Rockhampton gingen we naar een wildlife park & sanctuary om eindelijk eens levende kangoeroes te zien. En die waren er! Ze liepen los door het hele park en kwamen telkens naar je toe gesprongen om even naar ons te kijken of aan ons te ruiken. Wat een schatjes zijn die dieren! Ze zijn heel zacht, ik denk dat ik er een mee naar huis smokkel..
De volgende dag hadden we een tour naar Fraser island; een groot eiland met heel veel verschillende natuur en een enorm zandstrand die als snelweg gebruikt wordt. ’s Ochtends werden we door een oud mannetje, onze gids, opgehaald, heel schattig. Na een boottochtje van 45 min kwamen we aan op het eiland en reden we rond door de jungle, op wegen die alleen maar uit zand bestonden. Als eerst stopten we bij Lake McKenzie, een strakblauw meer dat uit regenwater bestaat. Echt super mooi! Na een tijdje rijden kwamen we op het strand en scheurden we met 80km/uur door het zand, heerlijk! Bijzonder was dat we vanaf het strand walvissen in het water zagen. Echt wauw! Aan het strand waren nog een aantal mooie plekken waar we een poosje gestopt zijn en aan het eind van de dag waren we weer terug in Hervey Bay.

Onze volgende stop was Noosa, een klein en relaxed stadje aan zee met een mooi national park. Toen we eindelijk een parkeerplaats hadden gevonden hebben we eerst door de stad gelopen en vervolgens een rondje gelopen door het national park. Die dag was het erg mooi weer, dus het was heerlijk om een stukje rond te lopen! Die avond zijn we naar het noorden van Brisbane gereden omdat we de volgende dag de stad in wilden gaan. ’s Ochtends vroeg pakten we de trein die ons binnen een half uurtje naar het centrum van de stad bracht. Best raar om na zo’n lange tijd weer in een trein te zitten haha! Het was echt heerlijk om weer in een echt grote, westerse stad te zijn na ruim 4 maanden! Hier hebben we natuurlijk lekker geshopt; als excuus hebben we Nieuw-Zeeland gebruikt, omdat we hier warme kleren voor nodig hebben. Helaas begon het aan het eind van de ochtend keihard te regenen en omdat we ergens moesten schuilen hebben we maar een ritje in het enorme reuzenrad in de stad gemaakt. Zo hadden we ook nog eens mooi uitzicht over Brisbane J. ’s Middags werd het ineens heel mooi weer, dus hebben we de gratis ferry die door de stad vaart gepakt en hebben we een poos op de boot gezeten. Hier hadden we ook weer heel mooi uitzicht over de stad en alle mooie gebouwen. We hadden de hele dag al fijn gegeten, maar ’s avonds werd het nog een stukje beter omdat we gereserveerd hadden in Jamie Olivers restaurant! En dat was heeeeeel fijn. Zulke lekkere pasta en risotto heb ik niet vaak gehad! We hebben direct maar even gekeken of hij ook een restaurant in Sydney heeft zitten, omdat we hier graag nog een keer eten:). De volgende dag reden we door naar Gold Coast, een andere grote stad in de regio. Deze stad is langs het strand gebouwd en bestaat vooral uit hele hoge en veel te dure gebouwen. Wij vonden deze plek erg sfeerloos en besloten om daarom maar een dagje te blijven zodat we snel weer weg konden gaan. Aan het eind van de middag zijn we naar het hoogste gebouw in de stad gegaan, omdat het uitzicht daar erg mooi scheen te zijn. Dit was erg leuk, maar we waren blij dat we weer door konden rijden de volgende dag! De volgende stop was Byron Bay; een klein, gezellig kustplaatsje. Hier was verder niet zo veel te doen, dus na een stads- en strandwandeling besloten we om weer verder te rijden. We besteden liever wat extra dagen in Sydney! Tussen Byron Bay en Sydney hebben we nog ongeveer twee dagen doorgebracht. Zo zijn we in Port Macquarie naar het Koala Hospital geweest. Hier worden koala’s die niet meer in het wild kunnen leven, omdat we bijvoorbeeld blind zijn of zijn aangereden door een auto, opgevangen. In deze plaats zijn we ook nog naar een dierentuin geweest, maar we vonden het vorige wildlife park toch leuker! Een nacht hebben we aan het water gekampeerd, waar echt de mooiste zonsondergang ooit was. De lucht was knalroze en deed bijna pijn aan je ogen. Wauw! De nachten worden steeds kouder, we bevriezen bijna in de camper dus zijn blij dat we bijna bij Sydney zijn. De volgende dag hebben we nog een national park bezocht en kwamen we ’s avonds aan in Sydney! Wat een chaos ineens. Omdat we nergens een redelijk betaalbare parkeerplaats konden vinden besloten we om aan de rand van de stad, bij Coogee Beach, te slapen. Onze camper konden we gratis parkeren en we sliepen in het meest vreemde hostel ooit. Maar goed, het is maar voor een nachtje.. De volgende dag hebben we onze camper ingeleverd en zijn we de stad in gegaan! Wauw, wat is Sydney een gave stad. Omdat we best snel gereisd hebben, hadden we maar liefst 6 dagen in de stad. In die 6 dagen hebben we natuurlijk heeel veel gedaan. Zo zijn we naar de botanical gardens, het Opera House, de Harbour Bridge, China Town, het stadscentrum (shoppen!!), de Blue Mountains (wauw!), het Olympische park geweest, hebben we de wandeling van Bondi naar Coogee beach gedaan ennnnn een hele vette helikoptervlucht(!!!). Ik zou hier nog wel uren over door kunnen schrijven, maar dit doe ik niet omdat onze vlucht naar Christchurch zo vertrekt! Oja, we hebben ook weer bij Jamie Oliver gegeten :).

Als ik de komende twee weken nog tijd heb komt er een nieuw verhaal uit Nieuw-Zeeland. Hier gaan we door het zuidereiland rondtrekken en hopelijk heel veel mooie dingen zien! De 24e vlieg ik naar Melbourne, de 27e naar Jakarta en de 28e vertrek ik naar Amsterdam, waar ik de 29e aankom.
Bye bye!

1. Alita:
    8 juli 2016
    Ha Isja, ik zat al met smart te wachten op je nieuwe reisverslag . Wat een belevenissen weer, geweldig om zo met je mee te kunnen genieten. Have fun in New Zealand ladies!
  2. Vrouwkje en Harm:
    8 juli 2016
    Leuk om te lezen, isja. Wat zien jullie veel! Veel plezier in Nieuw Zeeland.
  3. Sigrid:
    9 juli 2016
    Wauw! Wat maken jullie veel mee Isja. Heerlijk om te lezen!!!
  4. Oom Henk en tante Janny:
    13 juli 2016
    Wat weer een mooi verhaal Isja, ik heb er van genoten!
    Nog fijne weken toegewenst, voor je het weet ben je weer in Genemuiden......