Bye bye Bali, hello Australia!

20 juni 2016 - Airlie Beach, Australië

De afgelopen paar weken heb ik nog erg veel gedaan en gezien. 28 juni kwam Marit ’s avonds eindelijk aan op Bali en hebben we samen rondgereisd. Dit begon al goed, met een broodje zalm(!!!) op het vliegveld (voor een prijs waar ik 3 dagen voor kan eten…). Met Marit bij me achterop de scooter hebben we een uurtje gereden naar Canggu, waar we een mooi hotelletje met zwembad hadden geboekt! De eerste dagen hebben we niet heel veel gedaan; een beetje aan het zwembad gelegen, naar het strand geweest, geshopt en erg lekker gegeten. Daarna zijn we naar Sanur gereden, waar we onze spullen in het hotel hebben achtergelaten. Vervolgens zijn we naar Ubud gereden, waar Marit heeeeeeel graag heen wilde omdat er veel apen zijn. Zo hebben we dus een hele tijd in het monkey forest rondgelopen en heeft Marit veel aapjes kunnen knuffelen. Helaas vond een aapje het leuk om onze zonnebrand te stelen, oeps. Aan het eind van de middag kwamen (na weer een uur rijden) we moe terug bij ons hotel. We hadden al snel besloten dat we eten zouden laten bezorgen omdat we geen zin hadden om weer weg te gaan. Helaas werden we na een half uur gebeld dat de oven bij het restaurantje kapot was en er dus geen pizza’s bezorgd konden worden L. Toen zijn we zelf maar naar de pizzahut gegaan (wel 3 minuten rijden, hadden we eerder moeten doen…) waar we heerlijk hebben gegeten! De volgende dag moesten we er optijd uit, omdat we naar Nusa Lembongan zouden gaan! Nusa Lembongan is een klein eilandje naast Bali. Toen we aankwamen werden we naar onze homestay gebracht; een mooie kamer voor maar een paar euro. Heerlijk! Die dag hebben we een scooter gehuurd, hebben we een rondje over het eiland gereden, een massage gehad, lekker gegeten en op twee verlaten strandjes gelegen. De volgende dag hebben we lekker ontbeten met veel te veel fruit, yoghurt en muesli. Aan het eind van de ochtend vertrok onze boot weer naar Sanur en zijn we direct doorgereden naar Sidemen. Hier sliepen we in een heel mooi hotel tussen de rijstvelden, ver bij de bewoonde wereld vandaan. Zooooo mooi! We hebben hier lekker aan het mooie zwembad gelegen, rondjes gereden en voor de verandering weer een massage genomen :). Na twee dagen in Sidemen gingen we door naar Amed en op zondagmiddag reden we naar mijn huis in Singaraja! Fijn om weer ‘thuis’ te zijn en Marit te kunnen laten zien waar ik woon! We hebben bij alle plekjes gegeten waar ik vaak kom, zijn veel in Lovina geweest en ik heb Marit voorgesteld aan Ani, ons massagevrouwtje! Op woensdag is ze meegeweest naar de preschool, waar ze alle lieve kindjes heeft gezien, en op donderdag was alweer onze laatste dag op de preschool.. Heel raar, zo’n laatste dag, ik ga iedereen echt missen! Gelukkig hebben we op het project heel veel kunnen doen en hebben we het dus ook goed afgesloten! Het laatste weekend zijn Marit en ik naar de Gili’s geweest. Eerst  zijn we twee dagen op Gili Air en toen een dag op Gili Trawangan geweest. Voor de verandering hebben we hier weer heeerlijk gerelaxed en gegeten. Op Gili Air was het heel erg rustig, waardoor wij ook lekker konden uitrusten en op Trawangan is het weer wat drukker. Hier hebben we lekker geshopt en de laatste souvenirs en cadeautjes voor thuis geshopt. De laatste twee dagen in Singaraja hebben we Marits koffer ingepakt (gelukkig kon ze lekker veel spullen van mij meenemen) en hebben we de laatste massage genomen. Dinsdag werd Marit aan het eind van de dag naar het vliegveld gebracht, en donderdagavond was ik aan de beurt… Voordat wij vertrokken hebben we met z’n allen gegeten en heb ik afscheid van alle lieve mensen genomen. Wat heb ik een leuke tijd gehad op Bali!

De reis naar Australië verliep iets minder soepel, omdat we midden in de nacht vlogen en ook nog eens twee uur vertraging hadden. Gelukkig vlogen we rond 4.15 uur en kwamen we ’s ochtends aan in Cairns! Het eerste wat ons opviel waren de hoge prijzen, meeeen 8 euro voor een broodje op het vliegveld en 2 euro voor een flesje water. Daar gaat ons geld! Het tweede wat we merkten was dat de Australiërs een bijzonder onverstaanbaar accent hebben. Ik was het al iets gewend van de honderden afleveringen Masterchef Australia die ik heb gezien, maar toch is het moeilijk om ze te verstaan. Met een taxi (ook al zo duur) werden we naar onze airbnb kamer gebracht en hebben we een rondje door de stad gelopen. Cairns is best groot maar helemaal niet zo druk. Èn de temperatuur was fijn! Niet te warm maar we konden nog heerlijk in onze korte broek rondlopen. Meteen maar wat boodschappen gedaan (hier schrokken we weer van de prijzen natuurlijk), de komende weken leven we waarschijnlijk op droog brood, spaghetti en rijst. De volgende dag hebben we onze campervan opgehaald en zijn we direct richting het zuiden gereden. Het begin was even wennen, maar naar een half uur ging het rijden al aardig goed! Gelukkig hebben we in Indonesië al telkens links gereden, dus dat was ik al wel gewend. Het aan de rechterkant van de auto rijden gaat ook erg goed. Het enige dat jammer is, is dat Lisa te klein is om bij de pedalen te komen haha. Ik ben dus de chauffeur en Lisa zorgt voor de muziek en het eten. Ook prima! De eerste dag hebben we een stop bij Babinda en de Josephine Falls gemaakt. Twee plekken met een rivier en mooie watervallen. De natuur onderweg was ook erg mooi! Groene landschappen met hoge bergen aan de zijkant. Soms zag je in de verte zelfs een enorme waterval in de bergen, echt prachtig! Ook hebben we de eerste kangoeroes gezien! Dood. Midden op de weg. Beetje jammer…
Aan het eind van de dag, na 200km gereden te hebben, kwamen we bij een gratis campingplaats aan; een soort parkeerplek aan de snelweg. Geld besparen! Die nacht was de eerste nacht in ons campertje en ik heb heerlijk geslapen! Al voor 8 uur lagen we in bed en de volgende ochtend werden we om 7 uur wakker, en waren we nog steeds moe.. Het regende helaas keihard dus ons plan om naar Mission Beach te gaan ging niet door… Het voordeel was wel dat we nu een heel stuk konden gaan rijden, omdat we toch niks konden doen! In totaal hebben we 500km gereden en zijn we net aangekomen in Airlie Beach. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een gratis kampeerplek mèt warme douche. Hier hebben we dus allebei flink van genoten en na een broodje pasta (ja, hier hadden we nog geld voor over) reden we weer door naar het zuiden. Door de regen. Nu zitten we op een camping aan de rand van de stad (niet gratis helaas), te wachten tot het stopt met regenen. Met 17 graden hier hebben we het ontzettend koud, dus we kruipen zo lekker ons campertje in! Morgen is mooi weer voorspeld en staat er een rustig dagje op de planning; even naar het strand, de stad in en een goedkope tour zoeken, want over twee dagen bezoeken we de Whitsunday Islands! Ben erg benieuwd!

See you later mates!

1. Esther:
    Genoten van je verhaal! Te gek. En leuke video. Esther
  2. Alita:
    20 juni 2016
    Weer genoten van je verslag! Jij fijn met Lisa genieten van Australië! Enjoy!
  3. Esther:
    20 juni 2016
    Lieve Isja, heb je een leuke dag gehad? Was het lekker weer bij jou? Hier niet. Hier is het veel regen. Liefs robin