De eerste week op Bali!

9 maart 2016 - Singaraja, Indonesië

Vandaag is de ideale dag om weer een reisverslag te plaatsen! De Balinezen vieren vandaag Nyepi, dag van de stilte. Dit betekent dat we de hele dag niet mogen praten, niet naar buiten mogen en geen elektriciteit mogen gebruiken. Gisteren hebben we Ogoh ogoh gevierd. De bevolking maakt allemaal enorme angstaanjagende standbeelden die het kwaad symboliseren. ’s Middags zijn we bij optochten geweest waarbij deze beelden door de straten werden getild. Hierbij wordt harde, bijzondere muziek gemaakt en het was ontzettend druk.  ’s Avonds was de ceremonie op het strand waarbij alle Ogoh ogohs werden verbrand. Heel bijzonder om te zien! In het hindoeïsme gelooft men dat tijdens Ogoh ogoh alle kwade geesten van het eiland worden verjaagd. Dit wordt gezien als het Balinese nieuwjaar. Door de dag na Ogoh ogoh Nyepi te vieren geloven de Balinezen dat de kwade geesten Bali niet kunnen vinden doordat het helemaal stil is. Het helemaal stil zijn gaat ons vandaag niet lukken, maar we doen hard ons best. ;) Stiekem vind ik het ook wel lekker om een dag helemaal niks te doen, we hebben namelijk een ontzettend drukke maar ook leuke week achter de rug waarbij we alle projecten hebben bezocht!

Op dinsdagochtend zijn we als eerst naar de pre-school gegaan waar ik straks aan de slag ga. Toen we aankwamen waren ze net met de dagopening bezig, dit was zo anders dan in Nederland! Er stond vrolijke muziek op en de kinderen waren met de leerkrachten aan het zingen en dansen. Erg gezellig! Daarna mochten we in de klassen kijken waar de kinderen aan het werk waren en hebben we kennis gemaakt met de directrice en de docenten van de school. Ik heb er zin in! Eigenlijk zouden we vandaag beginnen met de projecten, maar omdat Ogoh ogoh en Nyepi deze week zijn, zijn we lekker nog een weekje vrij! Later op de dag zijn we de bergen in gereden waar we nog een aantal projecten hebben gezien. ’s Middags hebben we weer heerlijk in het zwembad van een hotel gezwommen omdat het zo ontzettend warm was.

De dag erna zijn we al vroeg, om 6.30 uur, vertrokken naar het dovendorp Bengkale. In dit dorp leven veel ‘gewone’, maar ook in verhouding erg veel dove mensen. In de school waar we hebben gekeken zaten maar een paar dove kinderen, maar iedereen kreeg gebarentaal aangeleerd. Erg leuk! In het dorp zijn we kort de tempel in geweest en hebben we gezien hoe de mensen daar typisch Indonesische mandjes maakten. Toen we vertrokken uit Bengkale barstte de hemel open, het regende keihard! En natuurlijk waren we allemaal onze poncho’s vergeten… Na een uur rijden richting de Sekumpul watervallen had iedereen het ijskoud! Zelfs dat kan op Bali. Na een kop thee en een warme maaltijd had nog niemand het warm. Toen het droog werd liepen we naar de watervallen toe, en wat waren die ontzettend mooi! Toen we eindelijk beneden waren (ik heb de traptreden niet geteld) hadden we het weer heerlijk warm. ’s Avonds hebben we nog gezellig met z’n allen bij een warung gegeten.

Op donderdag hebben we een middelbare school, Bali Mandara, bezocht. Dit was ook erg leuk! Op deze school zitten alleen de slimste kinderen en het is de bedoeling ze als leiders worden opgeleid en ervaring in het buitenland op gaan doen. Iedereen werd gekoppeld aan een student die ons over de hele campus rondleidde. Ik heb een uur met Melya, een ontzettend lieve meid, rondgelopen. Ze wilde me alles vertellen dus ik ben veel te weten gekomen over de school en de Balinese cultuur. Later die dag zijn we bij het kindertehuis langs geweest en hebben we met z’n allen gezwommen in de hotsprings. Toen zagen we pas hoe erg iedereen was verbrand afgelopen dagen… Tijdens een lange scooterrit begon het weer hard te regenen, maar gelukkig hadden we onze prachtige gouden poncho’s dit keer wel mee!

Vrijdagochtend maakten we een prachtige rit door de bergen naar een pre-school in Pedawa waar ik voor het project ook nog wel eens heen zal moeten. Dit schooltje was iets kleiner en primitiever dan de andere pre-school, maar de mensen waren er erg aardig. Het enige wat minder leuk was waren de twee ENORME spinnen op de wc. Bah. Op de terugweg zijn we op een aantal plekken gestopt om van het uitzicht te genieten. Het was zo mooi! We zijn nog even gestopt bij een Boeddhistische tempel. Mooi om te zien, maar we waren al redelijk snel weg omdat het zo warm was in de zon. ’s Middags hebben we lekker thuis gezeten en een aantal dingen voorbereid voor ’s avonds. We hadden namelijk een avond in een restaurant met alle projectleden, mensen van de universiteit en het groepje Indonesische studenten waar we veel contact mee zullen hebben. Wij moesten de mensen iets typisch Nederlands laten zien, dus we hebben een quiz over Nederland gedaan en met z’n allen de plopdans gedanst! Iedereen deed mee! Verder hebben we heerlijk gegeten en met veel studenten gepraat.

Zaterdag hadden we een vrije dag, maar die hadden we zelf al helemaal volgepland. Al voor half 6 zaten we op de scooter naar Lovina (kwartiertje rijden) voor de dolfijnen-tour. We werden als groep verdeeld over 4 bootjes en gingen de zee op. Uiteindelijk stelde het niet zo veel voor, want het was veeel toeristischer ingesteld dan we van te voren hadden gedacht en gehoopt. Telkens als er een paar dolfijnen te zien waren scheurden de bootjes erheen waardoor die dieren natuurlijk snel weg gingen. Uiteindelijk hebben we er gelukkig nog een paar gezien en na twee uur was het wel mooi geweest. Toen we weer op het strand waren zat voor ons gevoel de halve dag er alweer op terwijl het nog maar 8 uur was. Samen met twee anderen ben ik lekker gaan ontbijten en zwemmen in een hotel in de buurt. Het was al ontzettend warm, dus een beetje verkoeling was wel lekker. Jammer genoeg kwamen we er aan de eind van de ochtend pas achter dat we hartstikke aan het verbranden waren. Aan het eind van de ochtend hebben we een massagesalon opgezocht en hebben we twee uur genoten van een heeeerlijke massage. Dit gaan we zeker vaker doen! ’s Middags heb ik nog even thuis gezeten en ’s avonds zijn we weer met z’n allen gaan eten.

Zondagochtend zouden we met de groep een wandeling maken door de rijstvelden. Ik ben uiteindelijk maar samen met iemand anders bij die mensen thuis gebleven omdat wandelen door de brandende zon met niet zo verstandig leek aangezien ik zo verbrand was de dag ervoor. We konden even helpen met koken en de rest van de tijd hebben we niet zo veel gedaan.

Maandag was de eerste dag dat we les kregen op de universiteit. We zaten netjes om half 10 in het lokaal maar de docent kwam op z’n Balinees een kwartier te laat. Onze eerste taalles was best ‘bijzonder’. Heel onsamenhangend en we begrepen niet zo goed wat hij ons probeerde te leren. Maargoed, we lezen alles thuis wel even netjes door. Na die les kregen we een cultuurles die over Ogoh ogoh en Nyepi ging. Dit was wel leuk omdat alle feesten die dag al begonnen. Om half 1 waren we alweer vrij. Zware dag hoor! Aan het eind van de middag zijn we met z’n 5en naar een strandplaatsje tussen Singaraja en Lovina gereden waar een gezellige Vintagebar was. Hier hebben we lekker even wat gedronken en ’s avonds met z’n allen gegeten!

Dinsdag was dus Ogoh ogoh. Voordat dit feest ’s middags begon zijn we naar een andere ceremonie geweest. Enik en Sari zijn twee Balinese vrouwen waar we heel veel contact mee hebben. Ze helpen ons overal mee en komen ons twee keer per week in huis helpen. Het is ontzettend gezellig met ze, vooral Enik hebben we al veel gezien. We waren uitgenodigd voor de 3 maanden ceremonie van de kleindochter van Sari, weer iets typisch Balinees! Als het kind drie Balinese maanden (3 x 35 dagen) oud is mag het voor het eerst de grond aanraken. Wij waren bij de eerste dag van de ceremonie. Er was veel familie, nog meer eten en een bijzondere puppetshow.

Vandaag is het dus erg rustig omdat iedereen binnen zit. Vanochtend om half 9 was hier een bijna volledige zonsverduistering. Het werd niet echt donker, maar het was wel goed te zien!

Morgen en overmorgen zijn we nog steeds vrij dus gaan we met bijna de hele groep naar het zuiden van het eiland. Lekker surfen, zonnen en andere leuke dingen doen. Ik vermaak me hier nog wel!

Groetjes uit het snikhete Bali!Lisaaaaa

1. Alita:
    9 maart 2016
    Wat een belevenissen, fantastisch! Heerlijk van genieten lieve dochter!
  2. Eelco:
    9 maart 2016
    Ha Isja, leuk om zo mee te kunnen genieten van je reis en alle belevenissen. Nog een spinnenvanger nodig?........ Veel plezier verder. Kijk nu al uit naar je volgende verslag. Liefs paps.